• 1
  • 2
  • 3

Ubezpieczenie ładunku w firmie transportowej

W dzisiejszych czasach chyba już nikogo nie trzeba przekonywać jak ważne jest bezpieczeństwo finansowe firmy. Kryzys, który przez ostatnie kilka lat daje nam się mocno we znaki skłonił do refleksji nawet najbardziej zamożne przedsiębiorstwa. W warunkach gdy coraz ciężej „wydrzeć” od klienta należną zapłatę za wykonane usługi transportowe i nie tylko utrata płynności finansowej na skutek nieprzewidzianych zdarzeń losowych polegająca na uszkodzeniu przewożonego ładunku może stać się przysłowiowym gwoździem do trumny niejednej Polskiej firmy transportowej. Na nasze szczęście na rynku istnieją towarzystwa ubezpieczeniowe w który ofercie znajdziemy szereg produktów mających na celu rekompensatę z tytułu nieprzewidzianych i zazwyczaj nieprzyjemnych zdarzeń losowych.

Ubezpieczenie ładunkuUbezpieczenie ładunku chroni firmy transportowe oraz ich klientów w podstawowym zakresie na wypadek zdarzeń losowych typu grad, lawina, pożar, wybuchu, zapadania się ziemi. Możemy również ubezpieczyć się od skutków wypadku drogowego co na Polskich drogach jest ryzykiem bardzo prawdopodobnym oraz np. na wypadek uderzenia urządzenia załadowczego jak wózek widłowy podczas operacji załadunku lub rozładunku towaru. Niektóre instytucje ubezpieczeniowe oferują również zakres rozszerzony w którego skład wchodzi rabunek lub kradzież środka transportu czyli ciągnika siodłowego z naczepą podczas postoju. Przedmiotem ubezpieczenia możemy objąć towar zarówno w przewozie krajowym jak i międzynarodowym za pośrednictwem wszystkich dostępnych środków transportu samochodowego, lotniczego, kolejowego i morskiego. W prowadzeniu działalności jakimi są usługi transportowe niezbędne jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego w transporcie krajowym lub międzynarodowym (potocznie nazywane OCP). Zakres ubezpieczenia obejmuje odpowiedzialność firmy transportowej świadczącej usługi przewozu przesyłek zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa transportu drogowego. W tym przypadku ochronę ubezpieczeniową można również rozszerzyć na odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek rabunku, utraty lub uszkodzenia kontenera, przewozu żywych zwierząt itp. Na podstawie umowy i ogólnych warunków ubezpieczenia towarzystwo ubezpieczeń bierze na siebie odpowiedzialność jaką przewoźnik ponosi za szkody polegające na uszkodzeniu i utracie przesyłki w czasie pomiędzy przyjęciem towaru a rozładunkiem. Także szkody powstałe na skutek opóźnienia dostawy ładunku mogą zostać zrekompensowane przez ubezpieczyciela. Dzięki ubezpieczeniu firma zyskuje nie tylko bezpieczeństwo działalności ale także wiarygodność w oczach zleceniodawców.

Zdarzają się również sytuację że winę za szkody finansowe i rzeczowe ponosi spedytor na skutek nienależytego wykonania umowy spedycyjnej. Niewłaściwe wykonanie usług logistycznych to np. nieprawidłowa kompletacja przesyłek, wadliwe konfekcjonowanie towaru, błędna dystrybucja. Tego typu zdarzenia w firmach z bogatym doświadczeniem występują raczej rzadko ale nie możemy ich całkowicie wykluczyć. Czasami straty finansowe z tytułu zaniedbań pracowników mogą doprowadzić do bankructwa nawet najlepiej prosperujące przedsiębiorstwo. Dlatego wbrew panującej powszechnie opinii warto korzystać za dodatkowych opcji ubezpieczeniowych bo jak mówią „licho nie śpi”.

Usługi transportowe w Polsce

Transport drogowy w PolsceW pierwszym kwartale 2013 roku liczba Polskich firm transportowych świadczących usługi przewozu towarów na rynku międzynarodowym sięgnęła 27 tys. z taborem liczącym 146 tys. ciężarówek. Obecnie transport drogowy to 12% PKB i miejsca pracy dla ponad 1,5 miliona obywateli.

Jednak ciągle wszechobecny kryzys gospodarczy i sukcesywny wzrost kosztów paliwa oraz opłat za drogi wpływa na spadek rentowności branży transportu drogowego w Polsce. Podwyżki cen frachtów nie nadążają za wzrostem kosztów usług transportowych w związku z czym mamy do czynienia z sytuacją gdzie koszty rosną szybciej niż ceny. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że tego typu koniunktura oraz powszechne już praktyki 60 dniowych terminów płatności za wykonaną usługę transportu niekorzystnie wpływają na kondycję firm transportowych i całej branży transportu drogowego.

Opłaty drogowe i ceny paliw w ostatnich lata wzrosły o 100% i nadal rosną zmuszając przedsiębiorców do szukania oszczędności chociażby w niższych stawkach wynagrodzeń dla pracowników oraz długotrwałego wykorzystywania przestarzałego taboru. W 2008 roku w Polsce zarejestrowano 15 tys. nowych ciągników siodłowych natomiast w roku 2012 tylko 11 tyś. Oznacza to, że flota się kurczy, a tym samym maleją przychody branży w transporcie krajowym, które obecnie szacowane są na poziomie 20 mln. zł. Większość dużych firm logistycznych jak rozbudowuje własną sieć przeładunkową połączeń kolejowych, morskich oraz drogowych inwestując w duże centra przeładunkowe na jak np. magazyn firmy Raben w Sosnowcu lub magazyn Schenkera w Sosnowcu.

Na rynku Polskim pojawiają się nowe zagraniczne firmy transportowe, wzrasta nieuczciwa konkurencja w postaci podmiotów, które nie maja wymaganych zezwoleń i nie prowadzą ewidencji czasu pracy kierowców. Kwitnie także proceder napadów i kradzieży ciężarówek czego wynikiem jest wzrost cen polis ubezpieczeniowych z tytułu Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika i produktów Auto Casco dla firm transportowych.

Państwo polskie w żaden sposób nie pomaga młodym przedsiębiorcom świadczącym usługi transportowe, a wręcz przeciwnie, nakłada coraz to nowe obowiązki i opłaty np. w postaci lokalnego podatku od środków transportu, który w zależności od uwarunkowań wynosi nawet do 5 tys. zł rocznie. Już dziś wiemy, że bezustanne ciecie kosztów i wyniszczająca wojna cenowa z konkurencją nie wystarczy by utrzymać się na rynku i dlatego w najbliższym czasie możemy spodziewać się kolejnych podwyżek cen w sektorze usług transportu drogowego.